Waarschijnlijk word je soms gek van de honderden advertenties die je om de oren vliegen. Toch is het een hele effectieve manier van marketing. Maar laten we beginnen bij wat adverteren op social media is. Het is een vorm van promotie waarbij social media-platformen worden gebruikt om een dienst, product of merk te promoten. Het gaat hierbij om het maken van content en die vervolgens te plaatsen als online advertentie op een social mediakanaal. Dit kan als doel hebben om verkopen te genereren, leads te krijgen of verkeer naar je website te leiden.
Nu zijn er verschillende manieren om te adverteren op social media, maar in dit blog gaan we specifiek in op hoe je een social mediacampagne kunt opzetten. Door middel van een social mediacampagne kun je een groot bereik creëren. Zo kun je specifiek je doelgroep kiezen en de campagne nauwkeurig volgen. Het is dan ook belangrijk dat je de juiste strategie hebt om het gewenste resultaat te bereiken en geen geld te verspillen. De strategie kan natuurlijk per platform verschillen. Hieronder vind je een handig stappenplan wanneer je klaar bent om social media-advertenties te gaan plaatsen.
1. Doelstelling en doelgroepen
We komen weer terug bij de strategie: het is belangrijk dat jij als bedrijf voor ogen hebt wat je wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld naamsbekendheid genereren of juist verkopen realiseren? Denk dus goed na over welk gedrag je van de doelgroep verwacht, maar dan moet je wel duidelijk voor ogen hebben wie jouw doelgroep is. Je kunt deze doelgroep op veel kanalen specifiek kiezen en gericht targetten.
2. Account aanmaken
Je komt natuurlijk nergens zonder een social media-account. Voor Instagram, Facebook, Threads en WhatsApp gebruik je Meta. Voor andere socialmediakanalen kun je apart een bedrijfsaccount aanmaken.
3. Campagne opzetten: dit is mijn doel
De volgende belangrijke stap voor adverteren is het aanmaken van een campagne. Dit doe je in de advertentiebeheerder van het platform waarop je wilt adverteren. Vervolgens kies je het doel van de campagne, zoals bijvoorbeeld het genereren van leads.
4. Advertentieset maken: waar zit mijn doelgroep?
Wanneer je het doel van de campagne hebt aangegeven, ga je verder met het instellen van de doelgroep. In deze aangemaakte advertentieset specificeer je wie je wilt bereiken, bijvoorbeeld op basis van leeftijd of regio. Lever jij alleen diensten in Groningen? Dan heeft het geen zin om in de regio Zeeland te adverteren. Daarnaast kun je ook aangeven waar je advertenties zichtbaar moeten zijn, zoals in de tijdlijn of in de stories van gebruikers.
5. Advertentie ontwerpen
Voor de creatievelingen is dit de favoriete stap van het adverteren op social media. In deze stap maak je de advertentie die je aan de doelgroep wilt tonen. Je kunt hierbij verschillende soorten content gebruiken, zoals afbeeldingen of video’s. Tip: zorg ervoor dat de visuals opvallen en een eigen stijl hebben, zodat de doelgroep je gaat herkennen.
6. Tijd kost geld Dit is de praktische stap.
De kosten van adverteren variëren enorm. Zo is het op Instagram en Facebook relatief goedkoop en op LinkedIn weer een stuk duurder. Denk dus goed na hoe lang je een campagne wilt laten lopen en wat het mag kosten.
7. Heb ik succes? De laatste stap!
De campagne staat online, wat nu? Nu is het tijd om de resultaten te monitoren. Dit kun je allemaal doen in de advertentiebeheerder van het platform. Hier kun je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen je hebt bereikt, hoe vaak de advertentie is weergegeven en hoeveel mensen erop hebben geklikt. Vaak geeft de advertentiebeheerder ook aan wanneer een campagne niet optimaal presteert en wat je kunt aanpassen. Disclaimer: geef niet te veel geld uit; de platformen verdienen simpelweg aan jouw advertenties.
Nu kun je een advertentie opzetten! Het belangrijkste is dat je de advertenties altijd goed in de gaten houdt en regelmatig bijstelt en optimaliseert om het beste resultaat te bereiken. Klinkt dit als hogere wiskunde en weet je niet waar je moet beginnen, maar wil je wel aan de slag? Neem dan contact met ons op via de website of via welkom@bij-coos.nl. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden!