Social media inzetten als bedrijf? Ja, liever nu dan later. In dit blog beginnen we bij het begin: wat social media precies inhoudt. Maar geen zorgen, daarna duiken we dieper in het onderwerp. We bespreken een aantal platformen en geven je vervolgens tips over hoe je social media effectief kunt inzetten in de zakelijke markt.
Social media zijn online platformen waar mensen content kunnen delen, communiceren en interactie hebben met anderen. Deze content bestaat vaak uit foto’s, video’s en berichten. Voorbeelden van deze platformen zijn LinkedIn, Instagram, Facebook en TikTok. Mensen gebruiken social media om in contact te blijven met vrienden, nieuws te volgen, interesses te delen en voor entertainment.
Social media in de zakelijke markt
Steeds meer bedrijven gebruiken social media om hun merk of product te promoten. De platformen bieden de kans om direct je doelgroep aan te spreken, in contact met hen te staan en naamsbekendheid te vergroten. Zo kun je een enorm groot bereik creëren; niet actief zijn op social media is dus een gemiste kans. En geloof ons, voor elk bedrijf is social media relevant.
In 2024 gebruiken maar liefst 14,3 miljoen Nederlanders social media, en die kun jij allemaal bereiken. Het mooiste is dat het ook nog eens gratis kan, in tegenstelling tot de “ouderwetse” reclame, zoals radio of televisie, waarvoor je vaak een flink bedrag moet betalen. Nu zullen niet alle miljoenen Nederlanders jouw doelgroep zijn, maar er zullen zeker een heleboel potentiële klanten bij zitten. De kracht van social media is dan ook dat je met hen in contact staat; zo kun je echt met hen communiceren en een persoonlijke kant van je bedrijf delen.
Verschillende soorten platformen
Er zijn talloze social mediaplatformen, en elk platform is anders. Elk heeft zijn eigen functionaliteiten en kan voor een ander doeleinde worden gebruikt. Hieronder worden vier platformen uitgelicht en wat ze wellicht voor jouw bedrijf kunnen betekenen.
Instagram is het platform om naamsbekendheid te creëren. De foto’s en video’s kunnen namelijk zonder betaling op de ‘Ontdekken’-pagina terechtkomen, waardoor potentiële klanten jouw merk kunnen ontdekken. Hoe? Omdat ze al geïnteresseerd zijn in het onderwerp en de algoritmes van Instagram daar perfect op inspelen. Vooral Instagram Reels wordt steeds populairder en trekt veel kijkers. Door video’s te plaatsen kan jouw content bij potentiële klanten terechtkomen.
LinkedIn is het zakelijke social mediakanaal. Hoewel het vroeger werd gezien als een soort online visitekaartje, biedt het platform nu veel mogelijkheden voor ondernemers. Zo kun je expertise delen via blogs, nieuwe werknemers of opdrachten aantrekken, en zakelijke vragen stellen. Alles wat je met je netwerk deelt, laat zien dat je verstand hebt van wat je aanbiedt. Dat is bijzonder handig als je bijvoorbeeld nieuwe klanten wilt werven.
Facebook begon als een platform om mensen met elkaar in contact te brengen, maar het social medianetwerk is inmiddels ontdekt door bedrijven. Je kunt hier als bedrijf bijvoorbeeld delen welke klus je het laatst hebt gedaan, zodat potentiële klanten kunnen zien wat je aanbiedt. Het platform leent zich ook perfect voor klantenservice; je kunt vragen beantwoorden of advies geven onder een post of via een privébericht.
TikTok
TikTok is momenteel aan een flinke opmars bezig in Nederland. De app, die volledig in het teken staat van video, biedt veel mogelijkheden voor bedrijven. TikTok heeft van alles te bieden, van educatieve tot humoristische content, en dus ook reclame. Als bedrijf kun je op TikTok goed laten zien wat je in huis hebt en een jongere doelgroep aanspreken. Nog een groot pluspunt: je kunt relatief eenvoudig “viraal” gaan op TikTok. Wanneer je de juiste muziek en hashtags kiest, zien veel gebruikers jouw video.
Tips voor het gebruik van social media
Naast deze social mediakanalen zijn er natuurlijk nog talloze andere die je als bedrijf kunt inzetten, afhankelijk van welke doelgroep je wilt bereiken en wat je doel is. Zo komen we ook bij iets heel belangrijks: een social media-plan met een goede strategie. Zomaar zeggen: “ga maar beginnen met wat plaatsen op social media” is als met hagel schieten. Het is belangrijk dat jij weet en begrijpt wat je met je social mediakanalen wilt bereiken. Daarom geven we je een aantal tips:
1. Bepaal je doelgroep
Wie wil jij bereiken? Ga op onderzoek uit op welke kanalen ze actief zijn en op welke tijden ze social media gebruiken. Voor B2B-bedrijven is LinkedIn bijvoorbeeld een geschikte keuze, terwijl B2C-bedrijven beter gebruik kunnen maken van Instagram of Facebook. Als je het heel serieus wilt aanpakken, voer dan zowel desk- als fieldresearch uit, zodat je de doelgroep volledig in kaart hebt.
2. Bepaal je content
Wanneer je de doelgroep hebt bepaald, moet je je content daar ook op aanpassen. Wat altijd goed werkt, is een vaste rubriek, creativiteit boven kwantiteit en een persoonlijke benadering. Hoe humoristisch je content kan zijn, hangt natuurlijk af van je bedrijf; het is dus heel belangrijk dat je content goed bij jouw bedrijf past! Nog een tip binnen een tip: gebruik een huisstijl en een eigen tone of voice voor herkenbaarheid.
3. Planning
Het onderhouden van de social mediakanalen komt vaak onderaan de takenlijst te staan. Het kost tijd en vereist toewijding, waardoor het gemakkelijk overschaduwd kan worden door andere prioriteiten. Gelukkig bestaat er zoiets als een contentkalender. Online kun je duizenden voorbeelden vinden en zelfs downloaden, of je kunt er zelf een maken. Hierin kun je gemakkelijk bijhouden wanneer, wat, op welk kanaal en wie het moet oppakken. Zo is het voor iedereen duidelijk, en natuurlijk is een contentkalender flexibel; een dagje later plaatsen is geen ramp.
Social media nu inzetten?
Hopelijk ben je overtuigd dat social media veel voor jouw bedrijf kan betekenen: naamsbekendheid creëren, contact leggen met potentiële klanten, verkopen en ga zo maar door. Het enige wat je nog moet doen, is een strategie bedenken om maximaal te profiteren van social media voor jouw bedrijf. Heb je hier zelf geen zin in of tijd voor? Bij Coos doen we graag het werk voor je: van strategie tot het maken en plaatsen van content. Vraag vrijblijvend een gesprek aan via welkom@bij-coos.nl of download onze whitepaper hieronder.